Κρυμμένοι Θησαυροί | Τα μουσικά όργανα των αρχαίων Ελλήνων
Τα μουσικά όργανα των αρχαίων Ελλήνων
Η κιθάρα του Απόλλωνα
Πρόκειται για μεγαλοπρεπές έγχορδο όργανο με έντονο και βαθύ ήχο που απαιτούσε ιδιαίτερη δεξιοτεχνία και συνόδευε το τραγούδι («κιθαρωδεία») σε μουσικούς αγώνες και άλλες σπουδαίες δημόσιες εκδηλώσεις.
Αποτελούνταν από ένα μεγάλο τραπεζοειδές ξύλινο ηχείο με ενσωματωμένους δύο συμμετρικούς συμπαγείς καμπύλους βρα-χίονες που συνδέονταν ελαστικά με τους πήχεις μέσω ενός πολύπλοκου ρυθμιστικού μηχανισμού από καμπύλα ελάσματα, κέρατα, κ.ά. Η ελαστικότητα των βραχιόνων επέτρεπε την ανεπαίσθητη κατακόρυφη μετακίνησή τους δημιουργώντας έτσι ένα ξεχωριστό κυματιστό ήχο. Οι δύο (πιθανόν έκκεντρα περιστρεφόμενες) σπειροειδείς προεξοχές των πήχεων που υποβάσταζαν το ζυγό χρησίμευαν για τη χαλάρωση και τη ρύθμιση του τεζαρίσματος του ζυγού (και των χορδών) ώστε το όργανο να είναι σε θέση ξεκούρασης και παιξίματος αντίστοιχα. Tα εξισορροπητικά ολισθαίνοντα ορειχάλκινα αντίβαρα του ζυγού βοηθούσαν επίσης στο επιθυμητό τεζάρισμά του. Ο καβαλάρης («μαγάδιον») μερικές φορές ήταν επίσης πολύπλοκος με μια σειρά ενσωματωμένων μοχλίσκων που έδιναν τη δυνατότητα παραγωγής εναλλακτικών ισά-ριθμων φθόγγων.
Ο εκτελεστής κρατούσε την κιθάρα στο αριστερό μέρος του σώματός του σχεδόν ορθή (με ελάχιστη κλίση προς τα μέσα, συχνά με τη βοήθεια ιμάντα) και με τα δάκτυλα του αριστερού χεριού πίεζε ή τραβούσε τις (επτά συνήθως) χορδές της ενώ με το δεξί χέρι τις έπληττε με τη βοήθεια του «πλήκτρου».
Ο Τέρπανδρος (που καθιέρωσε την έβδομη χορδή), ο Στησίχορος, ο Αμοιβέας ο Αθηναίος, ο Αριστόνικος ο Αργείος (που εισήγαγε τα «άφωνα κρούσματα» - σολαρίσματα), ο Αγέλαος ο Τεγεάτης και Λύσανδρος ο Σικυώνιος είναι μερικοί μόνο από τους πολυάριθμους φημισμένους χαρισματικούς κιθαρωδούς.
ΠΗΓΕΣ: «Μ. Λ. Γουέστ, Αρχαία ελληνική μουσική», «Κούρτ Σάκς, Ιστορία των αρχαίων μουσικών οργάνων», «Πλούταρχος, Περί μουσικής». «Αθήναιος ο Ναυκράτειος, Δειπνοσοφισταί», «Πολυδεύκης Ιούλιος, Ονομαστικόν», «Νικόμαχος, (Μουσικής) Εγχειρίδιον».
Η κιθάρα του Ορφέα
Η ΚΙΘΑΡΑ ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ
Πρόκειται για εντυπωσιακό έγχορδο όργανο που ονομάζεται και «θρακική» κιθάρα καθότι πρωτοεμφανίζεται στην αγγειογραφία στα χέρια των μυθικών Θρακών τραγουδιστών Ορφέα και Θάμυρι.
Αποτελούνταν από ένα μικρό πεταλοειδές ξύλινο ηχείο (ανάστροφου σχήματος από αυτό της φόρμιγας) χωρίς προεξοχές για τους βραχίονες. Οι τελευταίοι ήταν λεπτοί και λυγηροί σαν αυτούς της βαρβίτου με διαφορετικές όμως καμπυλότητες για την ανεπαίσθητη κίνησή τους και τη δημιουργία ενός κυματιστού ήχου. Οι χορδές της ήταν συνήθως επτά, μέσης τονικότητας, καθότι το μήκος τους ήταν ενδιάμεσο από αυτό της λύρας και της βαρβίτου. Ξεκινούσαν από το χορδοστάτη, περνούσαν από τον καβαλάρη («μαγάδιον») και προσδένονταν επί του ζυγού με τη βοήθεια είτε δερμάτινων κορδονιών, είτε ελεύθερων ή σταθερών ξύλινων πείρων. Η προσεκτική περιστροφή του «δερματο-σωρού» ή του ξύλινου πείρου κάθε χορδής επέτρεπε το χόρδισμά της.
Ο όρθιος ή καθιστός εκτελεστής ισορροπούσε όρθια την κιθάρα στο αριστερό μέρος του σώματός του πιέζοντάς την κάθετα στην κοιλιά του (με τη βοήθεια ενός ιμάντα που περνούσε από τον αριστερό βραχίονα του οργάνου και τον καρπό του αριστερού χεριού του). Με τα ελεύθερα δάκτυλα του αριστερού χεριού του πίεζε ή τραβούσε τις χορδές της ενώ με το δεξί χέρι τις έπληττε με τη βοήθεια του «πλήκτρου».
ΠΗΓΕΣ: «Μ. Λ. Γουέστ, Αρχαία ελληνική μουσική», «Κούρτ Σάκς, Ιστορία των αρχαίων μουσικών οργάνων», «Πλούταρχος, Περί μουσικής». «Πολυδεύκης Ιούλιος, Ονομαστικόν», «Νικόμαχος, (Μουσικής) Εγχειρίδιον».
ΕΦΤΑ ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ ΕΛΛΑΝΙΕΣ ΝΟΤΕΣ
7 ΕΦΤΑ ΜΟΝΑΔΙΚΕΣ ΕΛΛΑΝΙΕΣ ΝΟΤΕΣ ΤΗΣ ΜΟΝΑΔΙΚΗΣ ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΑΛΦΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΩΜΕΓΑ
ΕΝΤΥΠΟ
ΣΕΛΙΔΕΣ
ΑΠΕΙΡΗ ΤΟΥ ΑΠΕΙΡΟΥ ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΕΛΛΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΑΡΤΕΜΗ ΣΩΡΡΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΕΙΡΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΠΟΥ ΜΑΣ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΩΣ ΑΛΛΟΣ ΟΜΗΡΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΙΕΡΑ ΕΛΛΑΝΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ - ΧΡΥΣΑ ΕΠΗ ΠΟΥ ΧΑΡΑΣΣΕΙ ΚΑΙ ΓΕΙΩΝΕΙ, ΟΠΟΥ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΛΥΣΗ ΜΑΣ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ, ΤΟΥΣ ΚΩΔΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΧΑΡΤΕΣ ΤΗΣ 9 ΕΝ ΝΕΑ ΜΟΝΑΔΙΚΗΣ ΑΛΗΘΙΝΗΣ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΑΚΗΣ ΑΘΑΝΑΤΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΜΑΣ ΤΩΝ ΑΛΦΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΩΜΕΓΑ.
ΚΑΛΟΥΜΕ ΚΑΙ ΠΡΟΣΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝ ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΜΑΣ ΝΑ ΣΥΣΤΡΑΤΕΥΤΟΥΝ ΣΤΟΝ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΟΧΗΜΑ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΦΘΕΡΩΣΗΣ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΤΩΝ ΜΗΤΕΡΩΝ ΕΛΛΑΣ ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΠΙΣΩ ΤΑ ΔΙΚΑΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ.
ΔΥΝΑΜΗ ΦΩΣ
ΘΕΟΔΩΡΑ ΓΚΙΟΥΡΑ
ΥΠ. ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΥΝΕΛΕΥΣΙΣ Ν. ΚΟΖΑΝΗΣ
ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΝΟΜΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑ ΓΚΙΟΥΡΑ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
ΜΟΝΟΔΡΟΜΟΣ Η ΕΝΩΣΗ ΟΛΩΝ
ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΣΤΟΝ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ
ΦΟΡΕΑ
ΕΚΠΡΟΣΩΠΙΣΗΣ
ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια